Thursday 28 November 2013

#13 Development of Dynamic Website

Salam & hii guys... Rasa legaa minggu ni sbb da pon submit Flash Project Group. Hopefully bole laa score & dpt A ye Prof. Zaida. Hehe Berbalik kpd pembelajaran hari ini..Dr. Ashikin memberi masa kepada kami untuk explore sendiri apps 3 yg telah di install ke dalam ipad kami. Antaranya ialah perbandingan ASP & PHP.

ASP dan PHP

Disini saya akan kesimpulan daripada hasil pencarian yang dilakukan dildalam kelas.

ASP
  • work with Microsoft Server
  • run in windows-based (boleh didalam Linux sekiranya ada ASP-Apache program)
  • programming language : visual basic
  • costing : lebih mahal (perlu beli additional tools)
  • flexibility to database connection : cannot connect to MySQL (perlukan MS-SQL)
  • speed : lebih lambat dati PHP
PHP
  • works with Linux/Unix server and NT server
  • run in windows,solaris,Unix and Linux based
  • programming language : C/C++
  • costing : tiada kos. (open source)
  • flexibility to database connection : boleh menggunakan MySQL
  • speed : lebih cepat

ASP - IIS - ACCESS

Selepas itu, kami belajar cara untuk create a contact form in Dreamweaver using ASP. 

1st step : setup/install IIS. IIS stands for Internet Information Server. Kita perlu setup IIS dulu kerana IIS akan membantu kita untuk view project kita di testing server/localhost. Cara setup IIS berbeza mengikut jenis OS yang digunakan untuk komputer itu. Dalam lab, kami belajar untuk install IIS dengan menggunakan windows xp. Manakala, dengan bantuan youtube dan rakan-rakan saya berjaya install IIS di dalam laptop saya yang menggunakan windows 7.

2nd step : Untuk develop ASP dan PHP didalam dreamweaver, kami perlu setup a site. Site juga boleh dibuat sekiranya kita menggunakan HTML, kerana site akan manage file kita. Hal ini demikian kerana, site adalah koleksi file dan folder yang berkaitan dengan website didalam server. Satu site hanya untuk satu website sahaja. 

3rd step : Setup database file dalam microsoft access. Perlu diingat dalam database kita perlu tambah satu item iaitu primary key untuk database yang mana ia akan menjana identiti yang unik untuk setiap data. Satu database hanya untuk satu connection to ASP sahaja. 

4th step : Setup a connection untuk menghubungkan database dengan asp file. 

5th step : Apabila connection sudah berjaya, kami perlu setup the contact form dengan menggunakan dreamweaver. Layout untuk contact form boleh di design dengan menggunakan kombinasi label, text box dan text area. Properties untuk setiap text fields juga perlu diambil kira mengikut kesesuaian contact form yang ingin dihasilkan. 

6th step : Untuk memasukkan data ke dalam database, kami menggunakan insert record. Dalam langkah ini, kami perlu pastikan setiap item dalam text field dimasukkan dengan betul ke dalam ruangan di MS access. 

7th step : Untuk membaca atau view data dari database, recordset perlu dibuat. Disini kami perlu buat satu lagi file asp didalam dreanweaver untuk fungsi view. 

8th step : Menggunakan connection yang telah dibuat sebelum ini, masukkan recordset ke dalam file view.asp. 

9th step : Untuk view semua data yang diisi oleh pengguna dalam satu file, repeat region boleh digunakan. 

10th step : Akhir sekali, kami perlu execute the file dan preview di dalam browser.

Ini saja yang saya dapat kongsikan dari apa yang telah saya belajar dalam kelas authoring pada minggu ini. Disini ada sedikit link untuk rujukan. Dan akhir sekali ini link untuk dynamic application dengan MS access. Byeeee!

No comments:

Post a Comment