Monday 25 November 2013

#12 Web Host, Data Base & PHP My Admin

Hii..guys. Bertemu kembali kita.hehe Orait..utk minggu ni, kami akan mengikuti dua kelas Authoring iaitu pada hari ini (26/11/2013) dan lusa (28/11/2013). Kenapa ade dua kelas? Hah..sebabnya Dr. Asyikin akan bercuti  selama 3 minggu pada bulan 12 nnt. Jadi kami perlu menghabiskan syllabus seawal yang boleh. :)


Task 1

Baiklaa..utk aktiviti pertama, kami belajar mengenai Web Host. Apa itu Web Host? Web Hosting adalah tempat penyimpanan file,baik itu berupa tulisan,gambar,script dll.yang biasanya hosting itu disewa dan jangka sewanya biasanya dihitung pertahun.

Kalau Menurut Wikipedia adalah sebagai berikut:


Web Hosting adalah salah satu bentuk layanan jasa penyewaan tempat di Internet yang memungkinkan organisasi menampilkan layanan jasa atau produknya di web / situs Internet. Selain itu, ia juga ditakrifkan sebagai tempat penyimpanan data berupa megabytes (mb) hingga terabytes (tb) yang memiliki koleksi ke internet sehingga data tersebut dapat direquest atau diakses oleh user dari semua tempat secara simultan. Inilah yang menyebabkan sebuah website dapat diakses bersamaan dalam satu waktu oleh multi user.

Pada dasarnya sebuah server web hosting menggunakan adalah sebuah komputer biasa namun menggunakan beberapa komponen dan program dasar sebuah server serta disarankan harus mampu untuk online 24 jam setiap hari dan tanpa harus dimatikan dalam jangka waktu lebih lama daripada komputer biasa.


Oleh itu, Dr. Asyikin mengajar kami cara-cara utk membuat web hosting dengan Free.Hehe Di bawah ini adalah account yang telah sy create.



Task 2

Selepas itu, aktiviti kedua pula Dr, Asyikin mengajar kami cara-cara utk memasukkan info melalui Data Base. Seperti gambar dibawah :

Design View


Datasheet View


Task 3

Utk aktiviti yang ketiga..kami perlu memasukkan info melalui PHP My Admin. Bi bawah adalah langkah-langkahnyaa :

Step 1
Step 2
Step 3
Step 4

Step 5

Okay laa..sampai disini sahaja coretan saya. Jumpa lagi khamis ni ye kawan-kawan. Byeee! :)

No comments:

Post a Comment