Wednesday 16 October 2013

#4 Class di Facebook

Helloo...!! Hah..utk minggu ni class authoring xde. Jadi kami ber'class' di Facebook. Hehe  :) Untuk tugasan seterusnya, kami perlu membuat aktiviti 2. Kami juga perlu meng'explore' serta menggunakan onion skin tool dan menukarkannya kepada graphic symbol. Konsep bagi onion skin tool adalah 'tracing' ataupun menekap.

Dalam onion skin tool ini kita akan menghasilkan satu grafik dari grafik yang asal dengan mengurangkan opacity untuk frame semasa dan mula menekap pada frame kedua. Gambar dibawah ini merupakan hasil percubaan pertama tracing saya. :)


Seperti yang ditunjukkan diatas, lukisan grafik yang sebelah kanan merupakan hasil tracing saya manakala yang sebelah kiri merupakan gambar original. Antara tools yang saya gunakan untuk melukis doremon ini adalah line tool, oval tool dan pencil tool. Bagi proses mewarna pula, seperti biasa saya menggunakan paint bucket tool. Oh yaa..utk menekap or 'trace image' doremon ni..ada beberapa langkah. Iaitu :

1. Import the pic doremon to library.
2. Insert keyframe dalam frame yg ke-2.
3. clik onion skin tool. The real doremon will appear dalam keadaan kabur.
4. To trace the image, use pencil tool and brush tool.
5. To trace the image closely, we can zoom in and out.
6. After done trace the image, we remove keyframa dalam frame yg pertama.
7.We can color the image using paint bucket tool.
8. Then, clik modify. Select convert to symbol and choose grafik.
9. Done! :)


Okay..tugasan ini juga perlu di'upload' di dalam facebook utk dikongsi bersama kawan-kawan yang lain. Sambung minggu depan pulak k. Byeeee! :)

No comments:

Post a Comment