Wednesday 16 October 2013

#3 Apps Flash

Haiiii..! Hah..minggu ni kami diajar menggunakan ipad yang telah di'install'kan beberapa apps bagi membantu pembelajaran mengenai flash. Untuk minggu ini, kami belajar apps 1 dan 2 dan membuat dua aktiviti yang berkaitan dengan apps tersebut. Bagi apps 1, ia lebih kepada pengenalan kepada interface dalam Adobe Flash. Dibawah ini merupakan interface bagi apps 1 di dalam ipad..


Seperti yang dapat dilihat dalam gambar di atas, dalam apps 1 kami banyak belajar mengenai interface dalam flash, aplikasi dalam flash serta jenis-jenis interaksi. Dibawah ini pula adalah interface bagi apps 2. Secara umumnya dalam apps 2 ini kami belajar mengenai basic drawing, coloring dan juga drawing button.


Macam yang saya dah katakan sebelum ini, setiap satu apps ini kami diberikan satu aktiviti. Untuk apps 1, kami diberi aktiviti satu iaitu berkaitan dengan pengenalan berkenaan interface dalam flash. Kami juga perlu menyatakan jenis interaksi yang ada serta fungsinya. Manakala, aktiviti 2 yang berkaitan dengan apps 2, kami telah membuat aktiviti berkaitan dengan drawing. Dalam aktiviti ini, kami perlu melukis mengikut guide gambar yang diberikan serta menjelaskan jenis tool yang kami gunakan dalam melukis dan mewarna. Dibawah ini merupakan gambar yang perlu kami lukis.

Maka, saya pun mencuba la untuk membuat aktiviti ini.  Dalam aktiviti ini saya menggunakan line tool dan shape tool untuk melukis dan paint bucket tool untuk mewarna. Untuk mendapatkan tone warna, kita boleh mengubah warna tersebut di ruangan 'color'. Dibawah ini merupakan hasil lukisan saya yang tak pandai dalam art ni. hehehe. jangan gelak k? Hihi :p
Lukisan ini juga perlu diupload di dalam facebook sebagai assignment kami yang pertama. Untuk melukis gambar ni, saya menggunakan beberapa tools. Which are ;

1. Line tool-use to draw line
2. Selection tool-use to select an object, create curve line & selection rectangle
3. Oval shape- use to draw circle (window & door)
4. Rectangle tool- use to draw house
5. Free transform tool- use to resize the object
6. Eraser tool- to erase unwated line and fill of shape
7. Eyedropper tool- to pick colour out of scene
8. Paint Bucket tool- to paint the object with gradient fill
9. Stroke color tool- to change the stroke colour of object
10. Fill color tool- to change the fill colour's of object
11. Zoom tool- use to zoom in or out of the stage
12. Text tool- use to insert static text ("Fatin Deen")


Okay..itu sahaja tugasan minggu ni. Hehe Btw, next week Prof. Zaida xde. Beliau ada outstation kat budapest, Hungary. Jadi class kami terpaksa di'cancel'kan.huhu Walaubagaimanapun, kami diberi beberapa tugasan yang akan diberikan oleh akak nurul farhana di dalam facebook. :)

No comments:

Post a Comment