Helloo...!! Hah..utk minggu ni class authoring xde. Jadi kami ber'class' di Facebook. Hehe :) Untuk tugasan seterusnya, kami perlu membuat aktiviti 2. Kami juga perlu
meng'explore' serta menggunakan onion skin tool dan menukarkannya kepada
graphic symbol. Konsep bagi onion skin tool adalah 'tracing' ataupun
menekap.
Dalam onion skin tool ini kita akan menghasilkan satu grafik
dari grafik yang asal dengan mengurangkan opacity untuk frame semasa dan
mula menekap pada frame kedua. Gambar dibawah ini merupakan hasil
percubaan pertama tracing saya. :)
Seperti yang ditunjukkan diatas, lukisan grafik yang sebelah kanan
merupakan hasil tracing saya manakala yang sebelah kiri merupakan gambar
original. Antara tools yang saya gunakan untuk melukis doremon ini
adalah line tool, oval tool dan pencil tool. Bagi proses mewarna pula,
seperti biasa saya menggunakan paint bucket tool. Oh yaa..utk menekap or 'trace image' doremon ni..ada beberapa langkah. Iaitu :
1. Import the pic doremon to library.
2. Insert keyframe dalam frame yg ke-2.
3. clik onion skin tool. The real doremon will appear dalam keadaan kabur.
4. To trace the image, use pencil tool and brush tool.
5. To trace the image closely, we can zoom in and out.
6. After done trace the image, we remove keyframa dalam frame yg pertama.
7.We can color the image using paint bucket tool.
8. Then, clik modify. Select convert to symbol and choose grafik.
9. Done! :)
Okay..tugasan ini juga perlu di'upload' di dalam facebook utk dikongsi bersama kawan-kawan yang lain. Sambung minggu depan pulak k. Byeeee! :)
No comments:
Post a Comment